ترمومتر افقی

ترمومتر افقی چیست؟

ترمومترها، تجهیزاتی هستند که برای سنجش دمای مایعات و گازها، در مخازن و لوله‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تجهیزات که تمپرچر گیج نیز ناممیده می‌شوند، انواع مختلفی دارند. دماسنج‌ها براساس تکنیک اندازه گیری و سایر موارد، در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. این محصولات، از یک صفحه نمایش عقربه‌ای و سنسورهای مختلف ساخته شده‌اند. درون محفظه نمایشگر ترمومترها، همانند گیج‌های فشار، می‌تواند خالی باشد و یا با مایع روغنی پر شود. چنانچه ترمومتر فاقد مایع روغنی باشد، به آن ترمومتر خشک می‌گویند. جنس بدنه و غلاف این تجهیزات عموما از استنلس استیل، جنس دنباله از برنج و جنس عقربه از آلومینیوم است.

انواع ترمومتر

از نظر تکنیک اندازه‌گیری، ترمومترها در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

ترمومتر بی متال

یکی از متداول‌ترین دماسنج‌هایی که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، دماسنج‌های بی‌متال هستند. این تجهیزات دارای یک سیستم اندازه‌گیری به شکل لوله مارپیچ هستند. در سیستم اندازه‌گیری این ترمومترها، از دو ورق با ضرایب انبساط متفاوت استفاده می‌شود. این دو ورق به هم متصل شده‌اند و جدا نمی‌شوند. از طریق تغییر شکل مکانیکی این دو نوار فلزی، یک حرکت چرخشی به وجود می‌آید که از تغییرات دما ناشی می‌شود. یک سر این سیستم اندازه‌گیری، محکم بسته می‌شود و سر دیگر عقربه ترمومتر را می‌چرخاند.

ترمومتر گازی

در ترمومتر‌های گاز اکچوئید، غلاف و لوله بوردون به هم متصل می‌شوند. این ابزار دقیق، با گاز بی‌اثر پر شده است. در صورتی که دما تغییر کند، فشار داخلی این دماسنج نیز تغییر خواهد کرد. بنابراین عقربه گیج دما با تغییرات فشار گاز درون آن به حرکت در می‌آید.

ترمومتر کاپیلاری

یک غلاف یا پروب دما، یک مویین و یک لوله بوردون، بخش‌های مختلف این ترمومتر هستند. از این دماسنج برای اندازه‌گیری دما از راه دور استفاده می‌شود. خود ترمومتر با یک مایع پر شده و در صورت تغییر دما، فشار داخلی گیج تغییر می‌کند. این فشار از طریق یک دنباله، به یک شفت پوینتر یا اشاره‌گر منتقل می‌شود. در نهایت مقدار دما روی نمایشگر ترمومتر نشان داده می‌شود. دنباله‌های این دماسنج‌ها به طول 2 تا 12 متر است. بنابراین می‌توان اندازه گیری‌ها را از مکان‌های دور نیز انجام دهد. محدوده اندازه‌گیری برای این ترمومترها بین منفی 40 تا مثبت 500 درجه سانتیگراد  و دقت آن‌ها در کلاس 1 و 2 است.

ترمومتر غلافی یا مدادی

ترمومتر غلافی، دارای ستونی است که از الکل یا جیوه پر می‌شود. این ستون به صورت دقیق درجه‌بندی می‌شود. با تغییرات دما، الکل یا جیوه درون ستون منبسط یا منقبض می‌شود. به این ترتیب، با استفاده از خطوط درجه که بر روی ستون درج شده، می‌توان دما را خواند. از این دماسنج‌ها، بیشتر برای اندازه‌گیری دمای محیط استفاده می‌شود.

مشخصات فنی ترمومترهای افقی

ترمومترها به طور کلی، دارای مشخصات فنی متفاوتی هستند که بر اساس نیاز هر پروژه، تعیین می‌شود. محدوده دمای اندازه‌گیری در هر دماسنج متفاوت است. در برخی مدل‌های دماسنج افقی، این اعداد می‌تواند از منفی 30 تا مثبت 250 درجه سانتی‌گراد باشد. هر مدل از ترمومترهای افقی، می‌تواند در محدوده کاری متفاوتی تولید شود. اندازه قطر صفحه، دیگر مشخصه این محصولات است که مورد توجه قرار می‌گیرد. در ترمومترهای افقی این عدد می‌تواند 6، 10 و 15 سانتی‌متر باشد.

 طول غلاف، دیگر فاکتور با اهمیت در ترمومترهای افقی است و می‌تواند 10، 15، 20 و 30 سانتی‌متر باشد. اگرچه برندهای مختلف، سایزهای متفاتی از صفحه نمایشگر را تولید می‌کنند. در گیج‌های دما، واحد اندازه‌گیری که به صورت نرمال، استفاده می‌شود، سانتی‌گراد است. کلاس دقت، ماکزیمم حد خطای قابل قبول در هر ترمومتر است. این کلاس برای بیشتر ترمومترهای افقی 1 و 2 در نظر گرفته می‌شود. ترمومترهای افقی که به صورت رزوه‌ای به طور معمول سایز اتصال 1.2 اینچ دارد. کلاس حفاظتی، دیگر مشخصه این محصولات است که در کاتالوگ آن‌ها ذکر می‌شود.

ویژگی‌های ترمومتر افقی

همانطور که پیشتر ذکر شد، ترمومترهای افقی، به صورت غلاف از پشت هستند و عموما با روش بی‌متال دما را اندازه‌گیری می‌کنند. نوع اتصال این تجهیزات به صورت رزوه‌ای است. ترمومترهای افقی از دسته دماسنج‌هایی هستند که به شکل تماسی دما را اندازه‌گیری می‌کنند و از دقت مناسبی رخوردار هستند.

کاربرد ترمومتر افقی

این ابزار دقیق، بسته به نوع و روش اندازه‌گیری دما، در بخش‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • سیستم‌های تهویه مطبوع
  • موتورخانه‌ها
  • صنعت ماشین‌سازی
  • نیروگاه‌ها
  • لوله و اتصالات
  • کارخانه‌های تولیدی
  • سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی

خرید ترمومتر افقی

سیستم‌های کنترلی در صنایع مختلف، مطابق با مشخصات فنی آن، طراحی و اجرا می‌شوند. اقلام کنترلی و ابزار دقیق، با توجه به این مشخصات فنی مورد نیاز، انتخاب و خریداری می‌شوند. با توجه به اهمیت دمای سیالات و محیط در هر پروژه، ترمومترها نقش مهمی در این سیستم‌های کنترلی بازی می‌کنند. بنابراین بر حسب واحد اندازه گیری، نوع سیالات و دقت مورد نیاز، این تجهیزات انتخاب، خریداری و به پروژه افزوده می‌شوند. از این رو، پیش از خرید هر نوع دماسنج صنعتی، لازم است تا از مشخصات فنی تجهیزات مورد نیاز خود اطمینان حاصل کنید. سپس لیست خرید خود را بر اساس این مشخصات فنی تهیه کنید. پس از این کار، می‌توانید این آن را بر روی سایت پایپ فیتینگ بارگزاری کنید تا کارشناسان فروش این مجموعه، در کوتاهترین زمان با شما تماس بگیرند.

لیست قیمت ترمومتر افقی

قیمت تمام شده این ابزار کنترلی، به عوامل مختلفی بستگی دارد. به دلیل تغییرات قیمت در مواد اولیه و هزینه حمل و نقل و سایر فاکتورها، قیمت این تجهیزات نیز مطابق با این موارد تغییر می‌کند. برای اطلاع از قیمت انواع ترمومتر افقی، می‌توانید با کارشناسان پایپ فیتینگ در تماس باشید یا به سایت این مجموعه مراجعه کنید. در صورتی که لیست خرید خود را برای ما ارسال کنید، لیست قیمت ترمومترهای مورد نیازتان، برای شما ارسال خواهد شد.

شما همچنین می‌توانید با شماره‌گیری 02136055307 ، از کارشناسان فروشگاه لوله و اتصالات پایپ فیتینگ مشاوره بگیرید.

برندهای سازنده ترمومتر افقی

از برندهای دماسنج‌های افقی موجود در سایت پایپ فیتینگ، می‌توان به ویکا و پکنز اشاره کرد. ترمومترهای ساخت چین، دیگر انواع این تجهیزات در سایت پایپ فیتینگ هستند.

نکات مهم هنگام خرید انواع ترمومتر

در هنگام خرید انواع ابزار دقیق و تجهیزات کنترلی مانند انواع ترمومتر افقی و عمودی، به نکات زیر توجه کنید:

  • کیفیت بالا و استاندارد بودن این ترمومترها را در اولویت قرار دهید.
  • برای خرید تجهیزات سنجش دمای با کیفیت، از فروشگاه‌ها و برندهای با سابقه طولانی در این زمینه، کمک بگیرید.
  • پیش از خرید، از مشخصات فنی مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید تا انتخاب بهتری داشته باشید.
  • قبل از اینکه خرید خود را نهایی کنید، با کارشناسان ما مشورت کنید.

در این مطلب، به معرفی ترمومتر افقی، ویژگی‌ها، مشخصات فنی، کاربرد آن‌ها و انواع ترمومتر بر اساس تکنیک اندازه‌گیری پرداختیم. هدف مهم استفاده از این تجهیزات، در اندازه‌گیری دمای سیالات موجود در مخازن، سیستم‌های گرمایش و سرمایش، تهویه‌های مطبوع و خطوط لوله است. با استفاده از این تجهیزات، می‌توان در صورت افزایش یا کاهش ناگهانی دما در سیستم، آن را به مقادیر استاندارد تعدیل کرد. این تجهیزات در صنایع مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند و به کنترل فرآیندها، افزایش عمر خطوط لوله و سایر تجهیزات و افزایش ایمنی کمک می‌کنند. برای خرید این ابزار دقیق کنترلی، می‌توانید به پایپ فیتینگ اعتماد کنید.