گیج فشار خشک

گیج فشار خشک چیست؟

گیج‌های فشار، تجهیزاتی هستند که برای سنجش فشار مایعات و گازها، در مخازن و لوله‌ها، استفاده می‌شوند. این تجهیزات پر استفاده، براساس نوع سیال، محیط، میزان لرزش، تکنیک اندازه گیری و سایر موارد، در انواع مختلفی تولید می‌شوند. یکی از رایج‌ترین انواع پرشر گیج، گیج فشار خشک است که در صنعت از اهمیت بسیاری برخوردار است. این تجهیزات، از یک صفحه نمایش عقربه‌ای و سنسور ساخته شده‌اند. درون محفظه نمایشگر این گیج، خالی است و عقربه نمایشگر، میزان فشار سیال را نمایش می‌دهد. بدنه این تجهیزات از استیل، آلومینیوم یا کروم ساخته می‌شود. اگرچه نوع آلومینیومی در مورد گیج‌های فشار خشک، متداول‌تر است. این تجهیزات ابزار دقیق، همانند سایر ابزار، نیاز به تست و کالیبراسیون دوره‌ای دارند. تست گیج‌های فشار در دو نوع آنالوگ و دیجیتال در بازار موجود هستند.

 

انواع گیج فشار خشک

گیج‌های فشار بر اساس تکنیک اندازه‌گیری دارای انواع زیر هستند:

  • گیج فشار بوردون تیوب: این نوع گیج محدوده‌ی کاری وسیعی دارد. اگرچه در شرایط خلاء دقت این تجهیزات کاهش می‌یابد. لوله خمیده‌ای به نام بوردون، قطعه اصلی این نوع گیج است که با کاهش یا فزایش فشار تغییر شکل پیدا می‌کند.
  • گیج دیافراگمی فشار: برای اندازه‌گیری فشار گازها، عموما از این نوع گیج استفاده می‌شود. در این تجهیزات از یک صفحه انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود که دیافراگم نام دارد. از تغییر شکل دیافراگم، فشار توسط این گیج اندازه‌گیری می‌شود.
  • گیج اختلاف فشار: این گیج فشار را در دونقطه مد نظر اندازه‌گیری می‌کند و اختلاف آن‌ها را نمایش می‌دهد.

ویژگی‌های گیج فشار خشک

فشارسنج‌های خشک، به صورت رزوه‌ای به تجهیزات دیگر متصل می‌شوند.  اتصالات رزو‌ه‌ای می‌توانند به شکل اتصال از پایین و اتصال از پشت باشند. نوع دیگر گیج‌های فشار موجود هستند که فلنج دار هستند و به این شکل به سایر تجهیزات متصل می‌شوند. در ادامه به بررسی مزایا و معایب این نوع گیج‌های فشار می‌پردازیم.

مزایای گیج فشار خشک

مزیت مهم این گیج‌ها، مقرون به صرفه بودن آن‌هاست. این گیج‌ها قیمت مناسب‌تری از انواع روغنی دارند. به همین دلیل در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معایب گیج فشار خشک

این تجهیزات به دلیل لرزش دستگاه‌های مکانیکی و لوله‌های متصل، همواره دچار ارتعاش می‌شوند. این ارتعاش باعث می‌شود که عقربه‌های این گیج نیز به لرزش بی‌افتند و عدد دقیق فشار سیال، نمایش داده نشود. از دیگر معایب مربوط به گیج‌های خشک فشار، ایجاد رطوبت درون محفظه نمایشگر آن است. رطوبت ایجاد شده باعث می‌شود که اعداد داخل محفظه به خوبی قابل رویت نباشند. در فصول سرد که دما کاهش پیدا می‌کند، رطوبت داخل محفظه نمایشگر در این تجهیزات، به یخ زدگی تبدیل می‌شوند و عملا این ابزار دیگر هیچ کارایی نخواهند داشت.

مشخصات فنی گیج‌های فشار خشک

در گیج‌های فشار، واحدهایی که به صورت نرمال، استفاده می‌شوند، بار، میلی بار و psi هستند. قطر صفحه این فشارسنج‌ها مطابق با استاندارد EN 837 می‌تواند 40، 50، 63، 80، 100، 160 و 250 میلی‌متر باشد. کلاس دقت که ماکزیمم حد خطای قابل قبول در هر گیج فشار است می‌تواند به صورت 0.1، 0.25، 0.6، 1، 1.6، 2.5 و 4 باشد. ایمنی گیج‌ها بر اساس استاندارد EN 837-2 تعیین می‌شود. بر اساس این استاندارد، فشار این ابزار باید 25 درصد بالاتر از ماکزیمم فشاری که سیال خواهد داشت، انتخاب شود.

کاربرد گیج فشار خشک

این تجهیزات کنترلی، در بخش‌های زیر کاربرد دارند:

  • کمپرسورهای هوا
  • ماشین آلات صنعتی
  • پمپ‌ها
  • مخازن تحت فشار
  • لوله و اتصالات

خرید گیج فشار خشک

در سیستم‌های کنترلی در هر صنعت، مطابق با نیاز آن، طراحی و اجرا می‌شود. اقلام کنترلی و ابزار دقیق، با توجه به این نیازها، انتخاب و خریداری می‌شوند. با توجه به اهمیت فشار سیالات در هر پروژه، مانومترها نقش مهمی در این سیستم‌های کنترلی ایفا می‌کنند. بنابراین بر حسب واحد اندازه گیری، نوع سیالات و دقت مورد نیاز، این ابزار انتخاب، خریداری و به پروژه افزوده می‌شوند. از این رو، پیش از خرید هر نوع فشارسنج خشک، لازم است تا از مشخصات فنی تجهیزات مورد نیاز خود اطمینان حاصل کنید. سپس لیست خرید خود را بر اساس این مشخصات فنی تهیه کنید. پس از این کار، می‌توانید این آن را بر روی سایت پایپ کالا بارگزاری کنید تا کارشناسان فروش این مجموعه، در کوتاهترین زمان با شما تماس بگیرند.

لیست قیمت گیج فشار خشک

قیمت این ابزار دقیق کنترلی، به چندین عامل بستگی دارد. به دلیل تغییرات قیمت مواد اولیه و هزینه حمل و نقل، قیمت این تجهیزات نیز مطابق با این موارد تغییر می‌کند. برای اطلاع از قیمت انواع گیج فشار خشک، می‌توانید با کارشناسان پایپ کالا در تماس باشید و یا به سایت این مجموعه مراجعه کنید. در صورتی که لیست خرید خود را برای ما ارسال کردید، لیست قیمت مانومترهای مورد نیازتان، برای شما ارسال خواهد شد.

شما همچنین می‌توانید با شماره‌گیری 02136055307، از کارشناسان فروشگاه لوله و اتصالات پایپ فیتینگ مشاوره بگیرید.

برندهای سازنده گیج فشار خشک

از برندهای گیج‌های فشار خشک موجود در سایت پایپ فیتینگ، می‌توان به ویکا و پکنز و وینترز اشاره کرد. مانومترهای ساخت چین، دیگر انواع این تجهیزات در سایت پایپ فیتینگ هستند.

نکات مهم هنگام خرید انواع گیج فشار

در هنگام خرید انواع ابزار دقیق و تجهیزات کنترلی مانند انواع مانومتر خشک، به نکات زیر توجه کنید:

  • کیفیت بالا و استاندارد بودن مانومترهای خشک را در اولویت قرار دهید.
  • برای خرید تجهیزات فشارسنج با کیفیت، از فروشگاه‌ها و برندهای با سابقه طولانی در این زمینه، کمک بگیرید.
  • پیش از خرید، از مشخصات فنی مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید تا انتخاب بهتری داشته باشید.
  • قبل از اینکه خرید خود را نهایی کنید، با کارشناسان ما مشورت کنید.

در این مطلب، به معرفی گیج فشار خشک، ویژگی‌ها، مشخصات فنی و کاربرد آن‌ها پرداختیم. هدف مهم استفاده از این تجهیزات، در اندازه‌گیری فشار سیالات موجود در مخازن، پمپ‌ها و خطوط لوله است. با استفاده از این تجهیزات، می‌توان در صورت افزایش یا کاهش ناگهانی فشار در سیستم، آن را به مقادیر استاندارد تعدیل کرد. این تجهیزات در صنایع مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند و به کنترل فرآیندها، افزایش عمر خطوط لوله و سایر تجهیزات و افزایش ایمنی کمک می‌کنند. برای خرید این ابزار دقیق کنترلی، می‌توانید به پایپ فیتینگ اعتماد کنید.