زیردسته های لوله سیاه درزدار

درباره ی دسته بندی

لوله سیاه درزدار چیست؟

لوله سیاه نوعی لوله فولادی است که گالوانیزه نشده اما استحکام بالایی دارد. لوله درزدار سیاه، از خم کردن و اتصال ورق‌های فولادی و با روش‌های گوناگون تولید می‌شود. تفاوت این لوله با لوله مانیسمان ، در وجود درز جوش و اتصال دو لبه ورق فولادی است. این لوله‌ها در دو نوع لوله سیاه درزدار سبک و سنگین عرضه می‌شود.

مشخصات فنی لوله سیاه درزدار

لوله درزدار، در ابعاد و اندازه‌های مختلف و برای کاربردهای گوناگون ساخته می‌شود. به طور کلی این لوله‌ها از سایز 3.8 اینچ تا 20 اینچ با وزن‌های مختلف در بازار وجود دارند. ضخامت این لوله‌ها نیز از 1 تا 6 میلی متر متغیر است. شما با توجه به پروژه خود، می‌توانید ابعاد، ضخامت و وزن لوله مورد نظر خود را انتخاب و آن را خریداری کنید.

ویژگی‌های لوله سیاه درزدار

لوله سیاه درزدار، از چندین لایه لایه فلز با ضخامت‌های مختلف ساخته می‌شود که انعطاف پذیری مناسبی برای آن ایجاد می‌کند. این لوله‌ها معمولا در دمای بالا نیز قابل استفاده هستند. بر روی این لوله‌ها، فرآیند گالوانیزاسیون انجام نمی‌شود بنابراین قیمت پایین‌تری نسبت به لوله‌های درزدار گالوانیزه دارند. عمر این لوله‌ها، در صورت رعایت کلیه استانداردها، بین 50 تا 100 سال برآورد می‌شود. در ادامه لیستی از مزایا و معایب این نوع لوله‌ها آورده شده است:

مزایای لوله سیاه درزدار

مزایای لوله‌های درزدار سیاه، شامل موارد زیر است:

  • استحکام بالای دارند.
  • در برابر اسید و نمک مقاوم هستند.
  • در برابر خوردگی جوی مقاومت دارند.
  • درجه حرارت بالا را تحمل می‌کنند.
  • در برابر ضربه مقاوم هستند.
  • قیمت کمتری دارند.
  • خواص مکانیکی بسیاری دارند.
  • امکان تولید در قطر و ضخامت‌های مختلف دارند.
  • در برابر نفوذ اشعه خورشید مقاوم هستند.
  • تولید آن‌ها در زمان کوتاهی انجام می‌شود.
  • قابلیت تعمیر دارند.
  • معایب لوله سیاه درزدار

به دلیل نداشتن لایه گالوانیزه، لوله سیاه درزدار نمی‌تواند برای انتقال موادی همچون آب آشامیدنی مورد استفاده قرار بگیرد. برخی مواد معدنی موجود در این سیالات، سبب خوردگی لوله و فرو ریختن و انسداد مسیر لوله خواهند شد.

استانداردهای لوله سیاه درزدار

لوله‌های سیاه درزداری که در بازار وجود دارند، با استفاده از آخرین استانداردهای ملی و بین المللی تولید شده‌اند. این محصولات، تست‌های مختلفی را می‌گذرانند تا مورد تایید قرار بگیرند. بنابراین کاملا استاندارد و بدون نشتی هستند. استاندارد لوله‌های سیاه درزداری که در آبرسانی و گازرسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند بر اساس DIN 2441 , DIN 2440 تعیین می‌شود. بر اساس این استانداردها، قطر نامی، قطر خارجی، ضخامت دیواره و وزن طول واحد این لوله‌ها تعیین می‌شود.

روش‌های تولید لوله درزدار سیاه

برای تولید لوله‌های فولادی سیاه درزدار، ابتدا ورق فولادی را با نورد گرم خم می‌کند، سپس دو لبه آن را جوش می‌دهند. مراحل تولید این نوع لوله‌ها به ترتیب زیر انجام می‌شود:

  1. ورق فولادی به اندازه مورد نظر برش داده می‌شود.
  2. ورق به شیوه نورد گرم به لوله تبدیل می‌شود.
  3. لبه‌های ورق به هم جوش داده می‌شود.
  4. سطح جوش صاف و صیقلی می‌شود.
  5. لوله به ابعاد مورد نظر برش داده می‌شود.
  6. قاب گیری و صاف کاری لوله‌ها انجام می‌شود.
  7. در مرحله آخر بازرسی و کنترل کیفی لوله‌ها انجام می‌شود.
  8. برای تولید و جوش لوله درزدار سیاه، دو روش وجود دارد:

روش اسپیرال: در روش مارپیچ یا اسپیرال، لوله با گذشتن از چندین غلتک با درزی حلزونی یا اسپیرال، به شکل لوله در می‌آید. به این نوع لوله، لوله درز مارپیچ گفته می‌شود.
روش درز مستقیم: در این روش، ورق فولادی از غلتک نورد عبور می‌کند و به شکل گرد در می‌آید. پس از آن با روش جوشکاری ذوب الکتریکی و یا جوشکاری با فرکانس بالا، لبه‌های آن به هم متصل می‌شود. به این نوع لوله، لوله درز مستقیم گفته می‌شود.
شما می‌توانید برای آگاهی از قیمت لوله جوشی درزدار، با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

موارد مصرف و کاربردهای لوله فولادی درزدار سیاه

کاربرد این نوع لوله بسیار وسیع است. از لوله سیاه درزدار، برای انتقال سیالات به خصوص گاز به صورت گسترده استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این نوع لوله فولادی، سیستم شوفاژکشی، موتورخانه‌ها و کاربردهای ساختمانی است. نیروگاه‌ها، سوله‌های صنعتی و سیستم‌های فاضلاب نیز از این لوله‌ها استفاده می‌کنند.انتقال نفت و استفاده در صنایع پتروشیمی، ساخت سازه‌های فلزی، ساخت پروفیل، کشتی‌سازی و معدن، دیگر کاربردهای این لوله‌های جوشی درزدار هستند.

محصولات مشابه لوله فولادی درزدار

از محصولات مشابه لوله فلزی درزدار میتوان به لوله بدون درز مانیسمان و لوله گالوانیزه اشاره نمود:

لوله بدون درز مانیسمان

لوله بدون درز مانیسمان، لوله‌ای فولادی است که در آن هیچگونه درز و شکافی وجود ندارد. این لوله‌ها از طریق روش‌هایی مانند نورد گرم، اکستروژن و کشش سرد تولید می‌شوند. در فرآیند تولید این لوله‌ها، از هیچ گونه ابزار جوشکاری و اتصال استفاده نمی‌شود.

لوله‌های بدون درز مانیسمان از نظر استحکام، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر فشار، دارای مزایای زیادی نسبت به لوله‌های فولادی سیاه درزدار هستند. این لوله‌ها در صنایعی مانند نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع خودروسازی، صنایع آب و فاضلاب و صنایع ساختمانی کاربرد گسترده‌ای دارند.

تفاوت اصلی لوله بدون درز مانیسمان و لوله فولادی سیاه درزدار در ساختار آنها است. لوله‌های بدون درز مانیسمان دارای ساختاری یکپارچه و بدون درز هستند، در حالی که لوله‌های فولادی سیاه درزدار دارای درز جوش هستند. این درز جوش می‌تواند نقطه ضعفی در لوله‌های فولادی سیاه درزدار باشد و باعث کاهش استحکام، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر فشار آنها شود.

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه، لوله‌ای فولادی است که سطح داخلی و خارجی آن با لایه‌ای از فلز روی پوشانده شده است. این پوشش، از لوله در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می‌کند.

لوله‌های گالوانیزه معمولاً از طریق روش نورد گرم تولید می‌شوند. در این فرآیند، ورقه‌ای فولادی با استفاده از غلطک‌های بزرگ، به شکل لوله در می‌آید. سپس، لوله تولید شده در وان‌های حاوی محلول روی داغ، غوطه‌ور می‌شود. در اثر این فرآیند، روی بر سطح لوله رسوب کرده و یک لایه محافظ ایجاد می‌کند.

لوله‌های گالوانیزه در صنایع مختلفی مانند ساختمان سازی، آبرسانی، کشاورزی، صنایع غذایی و صنایع شیمیایی کاربرد دارند.

تفاوت اصلی لوله گالوانیزه و لوله فلزی سیاه درزدار، در پوشش روی است. لوله‌های گالوانیزه دارای پوشش روی هستند که از آنها در برابر خوردگی محافظت می‌کند. لوله‌های فلزی سیاه درزدار دارای پوششی نیستند و بنابراین، در برابر خوردگی و زنگ زدگی حساس‌تر هستند.

محصولات مکمل لوله فولادی درزدار سیاه

لوله فولادی درزدار سیاه یکی از پرکاربردترین انواع لوله در صنایع مختلف است. این لوله‌ها از ورق‌های فولادی سیاه ساخته می‌شوند و دارای خط جوش هستند. لوله فولادی درزدار سیاه در انواع مختلفی مانند سبک، سنگین و API تولید می‌شوند.

برای استفاده از لوله فولادی درزدار سیاه، نیاز به محصولات مکملی داریم که به اتصال این لوله‌ها به یکدیگر و سایر تجهیزات کمک می‌کنند. از جمله محصولات مکمل لوله فولادی درزدار سیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتصالات جوشی سیاه درزدار

اتصالات جوشی سیاه درزدار یکی از اصلی‌ترین محصولات مکمل لوله فولادی درزدار سیاه هستند. این اتصالات از ورق‌های فولادی سیاه ساخته می‌شوند و با استفاده از روش جوشکاری به یکدیگر متصل می‌شوند. اتصالات جوشی سیاه درزدار در انواع مختلفی مانند زانو، زانویی شعاع بلند، سه راهی، تبدیل، مهره ماسوره، بوشن، و... تولید می‌شوند.

  • اتصالات سیاه دنده‌ای

اتصالات سیاه دنده‌ای نیز یکی دیگر از محصولات مکمل لوله فولادی درزدار سیاه هستند. این اتصالات از ورق‌های فولادی سیاه ساخته می‌شوند و دارای رزوه هستند. اتصالات سیاه دنده‌ای در انواع مختلفی مانند زانو، زانویی شعاع بلند، سه راهی، تبدیل، مهره ماسوره، بوشن، و... تولید می‌شوند.

  • فلنج

فلنج قطعه‌ای است که برای اتصال دو یا چند لوله یا اتصالات به یکدیگر استفاده می‌شود. فلنج‌ها در انواع مختلفی مانند فلنج جوشی، فلنج دنده‌ای، فلنج لبه‌دار، فلنج کور، و... تولید می‌شوند.

  • بست

بست قطعه‌ای است که برای نگه‌داشتن لوله‌ها در جای خود استفاده می‌شود. بست‌ها در انواع مختلفی مانند بست فلزی، بست پلاستیکی، بست تسمه‌ای، بست پولی، و... تولید می‌شوند.

  • شیرآلات صنعتی

شیرآلات صنعتی قطعاتی هستند که برای کنترل جریان سیال در لوله‌ها استفاده می‌شوند. شیرآلات صنعتی در انواع مختلفی مانند شیر فلکه، شیر توپی، شیر پروانه‌ای، شیر سوزنی، و... تولید می‌شوند.

  • عایق لوله

عایق لوله قطعه‌ای است که برای جلوگیری از اتلاف حرارت یا سرما در لوله‌ها استفاده می‌شود. عایق لوله‌ها در انواع مختلفی مانند عایق الاستومری، عایق پشم شیشه، عایق پلی یورتان، و... تولید می‌شوند.

انتخاب محصولات مکمل لوله فولادی درزدار سیاه

انتخاب محصولات مکمل لوله فولادی درزدار سیاه باید با توجه به نوع کاربرد و شرایط محیطی انجام شود. به عنوان مثال، برای اتصال لوله‌های فولادی درزدار سیاه در محیط‌های خورنده، باید از اتصالات و فلنج‌های ضدزنگ استفاده کرد. همچنین، برای جلوگیری از اتلاف حرارت در لوله‌های انتقال آب گرم، باید از عایق لوله مناسب استفاده کرد.

خرید لوله سیاه درزدار

برای خرید انواع لوله سیاه درزدار سنگین و سبک، ابتدا مشخصات دقیق قطعات مورد نیاز خود را محاسبه کنید. پس از آن اقدام به تهیه لیست خرید خود کنید. سپس آن را بر روی سایت پایپ فیتینگ بارگزاری کنید تا کارشناسان فروش ما، در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.

لیست قیمت لوله فولادی درزدار سیاه

قیمت انواع لوله و اتصالات، به نوع، اندازه، مشخصات، قیمت مواد اولیه، هزینه تولید و نوسانات قیمت در بازار وابسته است. پس از آن که فهرست خرید خود را در سایت پایپ فیتینگ بارگزاری کردید، لیست قیمت لوله فولادی درزدار سیاه مورد نیاز، برای شما ارسال خواهد شد. پس از آن می‌توانید با کمک کارشناسان این مجموعه، خرید خود را نهایی کنید.

برندهای سازنده لوله سیاه درزدار

تولیدکنندگان ایرانی، بخش عمده از بازار لوله سیاه فولادی درزدار در ایران را تشکیل می‌دهند. از معتبرترین تولیدکنندگان این محصولات می‌توان به گروه صنعتی سپاهان و شرکت لوله و پروفیل سپنتا اشاره کرد. چنانچه برند خاصی از لوله و اتصالات مد نظر شما بود که در سایت پایپ کالا آن را مشاهده نکردید، می‌توانید با تماس با کارشناسان ما آن را سفارش دهید.

نکات مهم هنگام خرید لوله سیاه درزدار

در هنگام خرید انواع لوله فولادی درزدارسیاه، لازم است تا نکات مهم زیر را در مد نظر قرار دهید:

  • استفاده از لوله سیاه بی‌کیفیت، عمر پروژه پایپینگ را کاهش و هزینه تعمیر و نگهداری را افزایش می‌دهد.
  • برای خرید لوله‌های درزدار سیاه و محصولات مکمل با کیفیت آن، از فروشگاه‌هایی با سابقه طولانی کمک بگیرید.
  • با توجه به ویژگی‌هایی که در این مطلب عنوان شد، از مشخصات لوله و اتصالات فلزی مورد نظر خود، به صورت دقیق مطمئن شوید.
  • قبل از نهایی کردن خرید، با کارشناسان پایپ فیتینگ مشورت کنید.

 در این مطلب، به معرفی لوله سیاه درزدار، انواع، مزایا و معایب، مشخصات، استانداردها و کاربردهای آن پرداختیم. در صورتی که پروژه گازرسانی و یا تاسیس موتورخانه در دست شما باشد، لوله‌های سیاه درزدار بسیار ایده آل هستند. این نوع لوله‌ها، مزایای بسیاری دارند که آن‌ها را در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز بسیار محبوب کرده است. پایپ فیتینگ، با فروش لوله درزدار و سایر انواع محصولات پایپینگ، در تلاش است تا لوله و اتصالات فلزی و غیرفلزی را با بالاترین کیفیت و قیمت در اختیار مشتریان قرار دهد. جهت استعلام قیمت لوله سیاه درزدار، با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

 

 



 

با توجه به نوسان های بازار، جهت اطلاع از قیمت دقیق و سفارش محصولات با کارشناسان ما در پایپ فیتینگ در تماس باشید.

                                                                   33530629-021

                                                                   33530899-021