گیج فشار روغنی

گیج فشار روغنی چیست؟

پرشر گیج‌ها، تجهیزاتی هستند که فشار مایعات و گازها، در مخازن و لوله‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند. این تجهیزات پرکاربرد، براساس نوع سیال، شرایط محیطی، میزان لرزش دستگاه‌ها، تکنیک اندازه گیری و سایر موارد، در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. یکی از انواع پرشر گیج که دقت مناسبی نیز دارد، گیج فشار روغنی است. این تجهیز در صنعت بسیار بااهمیت قلمداد می‌شود. این مانومترها، از یک صفحه نمایش عقربه‌ دار و سیستم اندازه گیر ساخته شده‌اند. درون محفظه نمایشگر این گیج، با روغنی از جنس سیلیکون و گلیسیرین پر می‌شود. بدنه این تجهیزات از استیل، برنج یا کروم استیل و لنز صفحه آن از شیشه یا طلق ساخته می‌شود. این تجهیزات ابزار دقیق، همانند گیج‌های فشار خشک، نیاز به تست و کالیبراسیون دوره‌ای دارند. کیت‌های تست گیج‌ فشار هم به شکل آنالوگ و هم دیجیتال در بازار موجود هستند.

انواع گیج فشار روغنی

گیج‌های فشار روغنی می‌توانند به شکل‌های مختلفی دسته‌بندی شوند. بر اساس تکنیک اندازه‌گیری این تجهیزات دارای انواع زیر هستند:

  • گیج فشار بوردون تیوب: این نوع گیج روغنی، محدوده‌ی کاری گسترده‌ای دارد. اگرچه در شرایط خلاء دقت آن کاهش پیدا می‌کند. قطعه اصلی این نوع گیج، لوله خمیده‌ای به نام بوردون است. این لوله خمیده با کاهش یا افزایش فشار تغییر شکل پیدا می‌کند.
  • گیج دیافراگمی فشار: از گیج روغنی دیافراگمی، برای اندازه‌گیری فشار گازها استفاده می‌شود. این تجهیزات دارای یک صفحه انعطاف‌پذیر است که دیافراگم نام دارد. از تغییر شکل این دیافراگم، فشار توسط این مانومتر اندازه‌گیری می‌شود.
  • گیج اختلاف فشار: این مانومتر روغنی، فشار را در دونقطه مد نظر اندازه‌گیری می‌کند و اختلاف آن‌ها را نمایش می‌دهد.

ویژگی‌های گیج فشار روغنی

ویسکوزیته بالای گلیسیرین و سیلیکون، از ارتعاش عقربه این گیج پیشگیری می‌کند. بنابراین دقت این نوع فشار سنج، بالاتر از گیج فشار خشک است. همچنین، اصطکاک کمتر عقربه درون محفظه نمایشگر، راندمان و طول عمر این ابزار را افزایش می‌دهد. بیشتر این گیج‌ها از پورت برنجی تولید می‌شوند. جنس بدنه این تجهیزات نیز عموما از آب کروم استیل است. این مانومترها می‌توانند به صورت رزو‌ه‌ای به سایر تجهیزات متصل شوند. این اتصال می‌تواند به شکل اغلاف از زیر و غلاف از پشت باشد. نوع دیگر گیج‌های فشار روغنی موجود فلنج دار هستند و به این صورت به سایر تجهیزات متصل می‌شوند. در ادامه به بررسی مزایا و معایب این نوع فشارسنج‌ها می‌پردازیم.

مزایای گیج فشار روغنی

ارتعاشات دستگاه‌های موجود، نمی‌تواند باعث لرزش عقربه‌های این گیج شود. به همین دلیل اعداد دقیق‌تری را نشان می‌دهد. روغن داخل محفظه این گیج، از ایجاد رطوبت و ناخوانا شدن اعداد و همچنین یخ‌زدگی درون محفظه در فصول سرد پیشگیری می‌کند.

معایب گیج فشارروغنی

این گیج، قیمت بالاتری نسبت به گیج فشار خشک دارد. همچنین برای استفاده از آن محدودیت‌هایی وجود دارد.

مشخصات فنی گیج‌های فشار روغنی

واحدهایی که به صورت نرمال، در گیج‌های فشار استفاده می‌شوند، بار، میلی بار و psi هستند. قطر صفحه در این مانومترها مطابق با استاندارد EN 837 می‌تواند 40، 50، 63، 80، 100، 160 و 250 میلی‌متر باشد. کلاس دقت، ماکزیمم حد خطای قابل قبول در هر پرشر گیج است. این کلاس می‌تواند به وسیله اعداد 0.1، 0.25، 0.6، 1، 1.6، 2.5 و 4 بیان شود. ایمنی گیج‌های فشار نیز بر اساس استاندارد EN 837-2 تعیین می‌شود. بر طبق این استاندارد، فشار این گیج‌ها باید 25 درصد بالاتر از ماکزیمم فشاری که سیال خواهد داشت، انتخاب شود.

کاربرد گیج فشار روغنی

گیج‌های فشار روغنی، در محیط‌های مرطوب و در مواردی که ارتعاش بیشتری وجود دارد، کاربرد دارند. این تجهیزات که در سیستم‌های کنترلی موجود هستند، در بخش‌های زیر کاربرد دارند:

  • کمپرسورهای هوا
  • ماشین آلات صنعتی
  • پمپ‌ها
  • مخازن تحت فشار
  • لوله و اتصالات

خرید گیج فشار روغنی

در هر صنعت، سیستم‌های کنترلی مطابق با نیاز همان صنعت، طراحی و اجرا می‌شود. اقلام کنترلی و ابزار دقیق، با توجه به مشخصات فنی مورد نیاز برای این نیازها، انتخاب و خریداری می‌شوند. با توجه به اهمیت فشار سیالات در پروژه‌های پایپینگ، مانومترها نقش مهمی در آن ایفا می‌کنند. بنابراین بر حسب واحد اندازه گیری، نوع سیالات و دقت مورد نیاز، انتخاب، خریداری و به پروژه افزوده می‌شوند. از این رو، پیش از خرید هر نوع فشارسنج روغنی، لازم است تا از مشخصات فنی تجهیزات مورد نیاز خود اطمینان حاصل کنید. سپس لیست خرید خود را بر اساس این مشخصات فنی تهیه کنید. پس از این کار، می‌توانید این آن را بر روی سایت پایپ فیتینگ بارگزاری کنید تا کارشناسان فروش این مجموعه، در کوتاه‌ترین زمان با شما تماس بگیرند.

لیست قیمت گیج فشار روغنی

قیمت این ابزار اندازه‌گیری، به چندین عامل وابسته است. به دلیل تغییراتی که در قیمت مواد اولیه و هزینه حمل و نقل وجود دارد، قیمت این تجهیزات نیز مطابق با این موارد متغیر است. برای اطلاع از قیمت انواع گیج فشار روغنی، می‌توانید با کارشناسان پایپ فیتینک در تماس باشید و یا به سایت این مجموعه مراجعه کنید. در صورتی که لیست خرید خود را برای ما ارسال کردید، لیست قیمت فشارسنج‌های مورد نیازتان، برای شما ارسال خواهد شد.

شما همچنین می‌توانید با شماره‌گیری 02136055307 ، از کارشناسان فروشگاه لوله و اتصالات پایپ فیتینگ مشاوره بگیرید.

 

 



 

با توجه به نوسان های بازار، جهت اطلاع از قیمت دقیق و سفارش محصولات با کارشناسان ما در پایپ فیتینگ در تماس باشید.

                                                                   021-33530629

                                                                   021-33530899