لوله درزدار سبک

لوله درزدار سبک یکی از انواع لوله های صنعتی می باشد که به روش جوشکاری درز آنها بسته می شود.

دسته بندی: لوله سیاه درزدار
برچسب های محصول: “لیست قیمت لوله درزدار”

لوله درز دار سبک معمولاً دارای وزن سبک تر می باشد و ساختار دیواره نازک تری دارند.

همچنین لوله های درزدار سبک دارای مزایایی شامل انعطاف پذیری و قابلیت فرم دهی بالا، کیفیت بیشتر سطوح، افزایش دقت در ضخامت و قطر، عدم خورندگی ، زنگ زدگی و پوسیدگی در شرایط آب و هوایی، امکان انجام عملیات آبکاری، استحکام بالا در برابر افزایش دما  و مقاومت بیشتر در برابر مواد شیمیایی مختلف و اسیدها و… می باشند.

این نوع لوله عموماً برای مصارف آب رسانی در ساختمان استفاده می شود.

برای لوله درزدار جوشی سبک می توان از اتصالات درزدار و یا اتصالات مانیسمان رده SGP بنکن استفاده کرد.

این لوله ها بر خلاف لوله مانیسمان دارای درز جوش در راستای لوله هستند و قیمت آنها نسبت به لوله مانیسمان پایین تر بوده و فشار کمتری را نسبت به آن تحمل می کنند .

مقایسه کلی لوله مانیسمان و لوله درزدار

  • تفاوت در فرآیند ساخت

لوله مانیسمان یکپارچه بوده و توسط فرآیند نورد ساخته می شود در صورتی که لوله درزدار از ورق فولادی توسط خم کردن و جوش دادن لبه ها به هم تولید می شود.

  • تفاوت ظاهری

لوله مانیسمان در بدنه خود هیچ درز جوشی نداشته و یک پارچه می باشند ولی لوله های درزدار در بدنه خود خط جوش داشته که قابل رویت نیز می باشد.

  • تنوع سایزی و ضخامتی

لوله های سیاه درزدار با توجه به محدودیت هایی که در ساخت آن ها وجود دارد در سایزهای بسیار بزرگ ساخته نمی شوند ولی لوله های مانیسمان در سایزهای بزرگ پرکاربرد بوده و ضخامت آن ها مطابق با استاندارد ASME B36.10 از تنوع خوبی برخوردار است.

  • استحکام

آزمایشات نشان داده که لوله های مانیسمان از مقاومت بیشتری نسبت به لوله های درزداربرخوردار می باشند.

در کل لوله های درزدار به خاطر پدیده تمرکز تنش در محل جوشکاری آسیب پذیرتر بوده و معمولا از ناحیه درز جوش دچار صدمه و شکست می شود.

در صورتی که لوله های مانیسمان به دلیل یکدست بودن بدنه تا 20% از تحمل دمایی و فشاری بالاتری برخوردار بوده و ویژگی های فیزیکی بهتری دارند.

  • مقاومت در برابر خوردگی

بر اساس آزمایشات انجام شده، در لوله درزدار با اینکه مقاومت در برابر خوردگی خود ناحیه جوش از کیفیت مطلوبی برخوردار است ولی اطراف ناحیه جوش ممکن است دچار نقص شده و نسبت به خورندگی مقاومت مطلوبی نداشته باشند.