پایپ فیتینگ

وارد و تامین کننده کلیه مایحتاج نفت-گاز-پتروشیمی و ساختمانی

محصولات


نام محصول: شیر چاقویی یا شیر گیوتینی

توضیحات:
شیر چاقویی یا شیر گیوتینی( Knife Valve ) از انواع شیرآلات صنعتی و زیرمجموعه شیرآلات کشویی می باشد. شیر چاقویی یا شیر گیوتینی به منظور کنترل جریان سیالات با گرانوری بالا مانند سیال خمیر، قیر و یا سیالات لجنی و … است. نمونه های اولیه و ساده تری از شیرگیوتینی در گذشته در سیستم های آبرسانی مزارع و جهت تقسیم آب اراضی کشاورزی از مدل ساده آن مورد استفاده قرار می گرفت اما با پیشرفت تجهیزات صنعتی این محصول را با طراحی و ساختار بهینه سازی شده ای در خدمت صنایع دیگر قرار گرفت.

این شیر اساسا با حرکت خطی عمودی مسیر سیال را کنترل و قطع یا وصل می کند و در دو نوع اتصال شیر چاقویی ویفری و شیر چاقویی لاگ طراحی و تولید می گردد. شیر چاقویی به دلیل بالا بودن میزان خوردگی سیالات عمدتا جنس تیغه از استیل ضد زنگ و بدنه از جنس چدن و یا بصورت تمام استیل ( بدنه و تیغه هر دو از استیل ) به بازار عرضه می شود.

ساختار شیر چاقویی ( شیر گیوتینی )
شیر چاقویی یا شیر گیوتینی شباهتی ظاهری به شیرهای پروانه و شباهتی عملکردی به شیرهای کشویی دارد. این شیر با باز و بسته شدن دسته با دیسک گیوتین مانند خود مسیر عبور سیال را مسدود می کند.

ساختمان شیر گیوتینی از بدنه، دیسک، سیت و سیت رینگ، استم، عملگر، پکینگ، اورینگ و مهره تشکیل شده است. ساختار و جنس اجزای این شیر با توجه به نوع سیال و پارامترهائی مانند فشار و دمای کاری و شرایط محیطی متفاوت است. بدنه شیر به روش ریخته گری از جنس فولاد چدن و یا استنلس استیل ساخته شده و بسته به کاربرد و شرایط کاری در نوع اتصال ویفری و لاگ یا دور سوراخ، تراش کاری و پرداخت می شوند. جنس دیسک در این شیر معمولا به دلیل برخورد با سیال همیشه از جنس مقاوم به خوردگی و سایش انتخاب شده و از جنس های استیل و فولاد با پوشش کرم و آلومینیوم برنز تولید می شوند. شافت یا همان استم از جنس استیل و یا فولاد تولید می شود که رزوه های آن را در فرآیندهایی در برابر سایش و فشار مقاوم سازی می کنند. سیت و سیت رینگ در شیر چاقویی یا شیر گیوتینی براساس نوع سیال و فشار و میزان حرارت در جنس های مختلف استیل و لاستیک و تفلون و برنز انتخاب می گردد. این شیر دارای ساختمانی دو تکه است که در قسمت تماس با فلنچ ها ضخامت بیشتری را شاهد هستیم و همین امر باعث تقویت طرفین و مقاومت بیشتر شیر شده است.

کاربرد و مزایای شیر چاقویی
شیر چاقویی یا شیر گیوتینی به طور ایده آل در کاربرد با سیالاتی که از ویسکوزیته بالائی برخوردارند و یا مقادیر زیادی جامد حل شده دارند و همچنین در مواردی که سیالات دارای چسبندگی زیادی هستند مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجا که کارکرد شیر گیوتینی بطور کلی مستقل از سیال درون آن است، در جاییکه خوردگی مطرح می‌شود و یا تماس با سیال مشکلاتی برای سیستم بوجود می‌آورد، استفاده می‌گردد. به طور کلی انواع شیر گیوتینی در طیف های صنعتی مختلف به شرح زیر کاربرد دارند :

کارتن سازی و خمیر کاغذ
آب و فاضلاب
سد و نیروگاه
صنایع داروئی و غذائی
صنایع شمیایی
کارخانجات فولاد و سیمان
صنعت نفت و پتروشیمی
مزایای شیر چاقویی یا شیر گیوتینی

آب بندی دقیق و مناسب
امکان اتوماتیک کردن با انواع عملگر برقی و پنوماتیک
تعمیر و نگهداری آسان
باز و بست در زمان کوتاه
تنوع در جنس بدنه
دوام و عمر طولانی
عبور سیال بدون افت فشار
قابل استفاده در مسیر سیال های دارای ناخالصی مانند جلبک ، الیاف و …
عملکرد شیر چاقویی یا شیر گیوتینی
شیر چاقویی یا شیر گیوتینی معمولا به صورت دستی باز و بسته می شود اما این شیر قابلیت کوپل شدن با انواع اکچویتور برقی و اکچویتور پنوماتیک را به منظور کاربرد به صورت اتوماتیک در سیستم اتوماسیون صنعتی را نیز دارد. در این فرآیند با حذف اپراتور، از عملگرها برای کنترل سیستم از راه دور استفاده می شود.

شیر چاقویی دستی
در شیر گیوتینی دستی، عملگرها در دو حالت فلکه ای و اهرمی تولید می شوند که توسط اپراتور به حرکت در می آید. زمان باز و بسته شدن شیر با عملگرهای دستی نسبت به عملگرهای پنوماتیک و برقی طولانی تر است. نوع استم این محصول به دو حالت پیچی و پیستونی طراحی شده در هر دو حالت روانکاری با روغن و گیربکس در زمان بندی تعمیر و نگهداری انجام گیرد.

شیر چاقویی با اکچویتور برقی
اکچویتور برقی یا عملگر الکتریکی شیرآلات صنعتی وسیله ای است که به منظور کنترل باز و بست شیر مورد استفاده قرار می گیرد. منبع تغذیه در انواع اکچویتور الکتریکی نیروی برق است و شیر چاقویی با اکچویتور برقی با ضریب اطمینان و دقت عملکرد بالا همواره می تواند نقش یک دستگاه حیاتی در سیستم اتوماسیون صنعتی را برعهده داشته باشد. نکته شایان توجه در انتخاب اکچویتور برقی برای شیر چاقویی یا شیر گیوتینی حالت عملکرد آن به صورت دورانی یا روتاری است که متناسب با حالت عملکرد شیر گیوتینی بوده و از انواع بهترین برند آن می توان اکچویتور برقی آئوما را نام برد.

شیر چاقویی با اکچویتور پنوماتیک
در سیستم اتوماسیون از شیر گیوتینی پنوماتیک برای حذف اپراتور از اکچویتور پنوماتیک استفاده می شود. اکچویتور پنوماتیک یا عملگر بادی با استفاده از یک منبع تغذیه هوای فشرده تحت فشار با نیروی باد فشرده دیسک را در جهت عمودی به صورت خطی به حرکت در می آورد و مسیر سیال را باز و بسته می کند. در واقع شیر چاقویی پنوماتیک یا شیر گیوتینی پنوماتیک از لحاظ نوع عملکرد تنها در نوع عملگر با سایر مدل های متفاوت می باشد.

معمولا اکچویتور پنوماتیک به همراه شیرگیوتینی با یک سلونوئید ولو 2-5 تک بوبین و سلونوئید 5-2 دو بوبین و سلونوئیدولو 3-5 مونتاژ می شود که با دریافت سینگال الکتریکی و با نیروی پنوماتیک و با دستور PLC مجرابند را حرکت می دهد. شیر گیوتینی پنوماتیک استیل و شیر گیوتینی پنوماتیک چدنی از انواع پرکاربرد در صنعت بوده و در خطوط صنعتی مختلف نظیر صنایع غذایی و دارویی و کاغذ سازی کاربرد وسیعی دارند.


شیر گیوتینی - پلاگ ولو
طراحی سایت توسط گروه نرم افزاری سورنا